autospektrum-banner-70-let-1920x500-1.jp

JIŽ 70 LET S VÁMI...

Bez vás by to nešlo, děkujeme!

algon-logo-autospektrum.jpg

Historie AUTOspektrum 2000

Je tomu přesně 70 let, kdy byl mladý Rudolf Šneberk pověřen založením plzeňské pobočky servisu AUTORENOVA v Mariánských Lázních. Ve starším objektu tehdy na okraji města na výpadovce na Plzeň se začali opravovat automobily všech značek. Dlouhá léta to byla vozidla trofejní. To znamenalo – po německé armádě, civilních úřadech a podobně. Nebyly náhradní díly, bylo k dispozici pouze běžné nářadí. Výjimkou nebyly záměny hlavních komponentů mezi jednotlivými značkami vozidel. Motor z Opla fungoval stejně dobře například ve Fordu. Personál opravny v té době podle dochovaných dokumentů tvořili pracovníci různých národů, hlavně z východu. Z dobových informací je zřejmé, že automobil byl vzácný dopravní prostředek. Uživateli byly státní orgány, lékaři a další, kteří museli zajišťovat chod okresu Mariánské Lázně. Skladba oprav, servisní údržba a opravy havárií by vydali na samostatnou knihu.

1958

autospektrum-stare-foto-980.jpg

Významnější posun nastal v roce 1958. V poválečném období byly státem postupně různě přerozdělovány pozice výrobců ve všech odvětvích průmyslu. Tyto kroky nepřežily v automobilovém průmyslu některé menší značky jako Aero apod., a dalším byly přiděleny jiné výrobní programy – Praga, Avia apod. Ostatním byly delegovány dosud nepoznané výroby z jiných odvětví. Z té doby je znám např. příběh Škoda versus Tatra. Dvěma nejstarším automobilkám střední Evropy byly z nepochopitelných důvodů kříženy výrobní programy. V roce 1958 začala Škoda tehdy pod názvem AZNP oživovat značkovou servisní síť. Pan Rudolf Šneberk stál u dokumentů, které v Mariánských Lázních změnily podnik AUTORENOVA na značkovou opravnu AZNP. Tato změna byla opravdu revoluční. Jak bude později zřejmé, z Mariánských Lázní se kromě světových lázní stalo na dlouhá léta také centrum služeb pro motoristy několika krajů! Stabilizoval se kolektiv odborníků a spolu s podporou automobilky brzy dosáhla firma opravdu významné pozice.

Netrvalo dlouho a situace dozrála v úvahu o vybudování zcela nového moderního místa pro prodej a servis vozů Škoda. V letech 1965-67 bylo vše úspěšně dotaženo. Ve hře byl samozřejmě lobing a politická vůle. V tomto období byl stále pan Šneberk úspěšným ředitelem a opět sehrál tu nejvýznamnější úlohu. Na zelené louce tehdy docela daleko za městem začala vyrůstat na rozloze necelých 4 hektarů monumentální stavba.

V roce 1971 byl uveden do provozu a o rok později slavnostně otevřen nejmodernější servis v tehdejší ČSSR. Z pohledu čísel vzniklo ve městě s cca. 10 000 obyvatel zařízení pro prodej a servis vozů ŠKODA pod názvem AZNP opravna Mariánské Lázně.

  • Servis se specializacemi – generální opravy užitkových a osobních automobilů
    (motory, převodovky, čalounění či elektro)

  • Lakovna a klempírna

  • Prodej nových vozů s kapacitou 2500 vozů Škoda ročně

  • Zázemí pro zákazníky – restaurace s barem pro 60 osob

  • Kompletní zázemí pro zaměstnance včetně závodní jídelny

  • Parkoviště pro 300 nových vozů, 100 vozů zákazníků a 100 vozů zaměstnanců

V období do roku 1990 zajišťovalo služby motoristům až 180 zaměstnanců. Asi 20 techniků a mistrů, 10 lakýrníků, 10 klempířů, 6 čalouníků, 7 skladníků atd. Firma měla vlastní učňovské středisko a určitou zajímavostí byl podíl žen v dílenských profesích. Těch pracovalo v sedmdesátých letech např. na opravách motorů pět!

Mezi určité perličky v té době patřilo:

  • Vlastní výpočetní středisko se sálovým počítačem

  • Vlastní fotbalové a hokejové mužstvo

  • Vlastní závodní stáj rally – průkopník dnešních dealerských týmů

  • Vyčleněný pracovník pro realizaci zahraničních exkurzí

 

Vedení závodů opravy AZNP, kterých postupně vzniklo po republice deset, bylo v opravně Kosmonosy. Tato organizační struktura vydržela až do roku 1990. Všechny opravny v republice přešly do nově zřízeného útvaru Autocentrum Škoda. Zde již můžeme hovořit o období moderních dějin, a stěžejní postava uplynulých 40 let, pan Rudolf Šneberk, je již několik let v důchodu Jeho nástupce Pan Petrák byl po roce 1989 vystřídán Otakarem Zenklem, který stojí ve vedení podniku dodnes.

Příchod automobilky VW do Mladé Boleslavi ovlivnil od samého počátku v roce 1991 dění také v prodeji a servisu vozů Škoda. Výrobce neměl nadále zájem provozovat prodejní a servisní síť pod svými křídly. Jednotlivé opravny sítě AZNP byly převedeny na státní podniky, aby mohly být postupně Fondem národního majetku privatizovány.

2021

autospektrum-nove-foto-980.jpg

Období po roce 1989 procházelo z pohledu služeb pro motoristy bouřlivým vývojem. Masivní dovozy ojetých automobilů, rozvoj nezávislých servisů, na trhu se objevili prodejci všech významných i méně významných výrobců, alternativní dodavatelé náhradních dílů atd. Naše firma se rychle dostala pod novým názvem Autospektrum do soukromých rukou. Ostatní tolik štěstí neměli a některé čekal smutný konec. Asi pouze operativní a rychlé soukromé rozhodování dokáže dostatečně rychle reagovat na zásadní změny. Nastala totální změna v myšlení zákazníků. Pokles prodeje nových vozů na 700 ks za rok, konec generálních oprav a další významné zásahy si vyžádaly rychlé řešení. Byly zavedeny jiné aktivity, jako například prodej speciálních druhů potravin nebo prodej stavebního zboží. S tím souvisela i optimalizace personálu.

 

Servis a prodej vozů Škoda se začal měnit. Německá pečlivost a kvalita společně s požadavky zákazníků stále drží domácí Škodě podíl na trhu nad 30% prodaných vozů ročně. Skončily improvizace, nedostatek dílů a nastala soutěž na volném trhu. Zákazník se stal králem! Toto sousloví z manažerských příruček se stalo denní skutečností. Zákazník se postaral o soustavnou modernizaci servisů, školení a výchovu personálu. Pod názvem Autospektrum 2000 hrdě zastupujeme tradiční značku Škoda od loňského roku také v Chebu. Tam jsme začali prodávat ojeté vozy pod označením Škoda Plus. To je dnes nerozšířenější síť prodejen ojetých vozů.

 

Do další let si přejeme, abychom stále dokázali poskytovat služby zákazníkům v požadované kvalitě a v souladu s trendem doby. Do slovníku motoristy nastupují výrazy jako elektromobilita, konektivita, hybrid, carsharing a další.

 

Mění se prostředí mobility a my chceme být u toho!